
Miutn tegnap meglttam Csajkovszkij nevt Ts-es, angolszsz mdon lerva, nem tagadom, egy pillanatra kihagyott a szvem. Mondjuk ez szubjektv bolondria, tekintve, hogy ngy vig tanultam oroszul, gy mg msnak a cirill betk esnnek infarktusos lmnynek, addig nekem a szlv szavak angolra hajaz fonetikus lersa ad mltatlankodsra okot. Kinek a pap, kinek a paplan, szoktk mondani okosabbak.
Na de ha mr Csajkovszkij, akkor balett, s ha mr balett, akkor volt egyszer rgen, 2010-ben egy film. Nem is igazn emlkeztem r csak, arra, hogy na az a film, az valami nagyon balett… Kilencedikes lehettem, de mr akkor formldott bennem az elrehozott angol rettsgi gondolata, azt hiszem, a Fekete hatty kerl elm elszr, mint szinkronizlatlanul megnzett film. Na persze, merszebb vllalkozst keresve sem tallhattam volna. Vgigkoncentrltam a mozi ltal nyjtott msfl rt, s ngy vig a film fel sem nztem. Br a mai nap mr rzem a sok tszenvedett eredeti angol szveg ldsos hatst, tizenngy vesen sikerlt ezzel az erszakoskodssal tnkretennem egy amgy tkletes filmlmnyt.
A Fekete Hatty a maga borzongatan odat operatri s produceri httrvel olyan alkots, amire amgy is zsigerig remegve kell odafigyelni, gy egyltaln nem hinyzott akkori tizenngy ves nemnek, hogy mg a prbeszd ismeretlen szavain is fennakadjon… Mindegy. A tegnapi estn vgl ngy v hanyagols utn ott vgezte a fekete hatty, ahol annak eredetileg is meg kellett volna llnia: valahol a dobog fels fokain.
Ha esetleg akadnak olyan notrius filmkerlk, mint n – se a Mtrixot, se a Star Wars-t nem tettem mg magamv – , akkor azok szmra ejtenk egy ismertett. A film fszereplje a gyengbbik nem szmra elszomortan porcelnbaba-szer Natalie Portman ltal alaktott Nina, a fiatal balett-tncosn. A hszas vei derekn spiccez lenyz idillinek tn letet l desanyjval, aki annak idejn feladta balerina karrierjt, hogy megszlhesse lnyt; ppen ezrt Nina dupla annyi energia-bedobssal kszik felfel a tncosok rangltrn. jt nappall tve gyakorol, s tekintve burokban tartott lett, desanyja ltal biztostott specilis htteret, mr ki tudja mita egyetlen megszllottsga van csak: tkleteset alkotni.
gy kerl tertkre a balett-trsulat j msora, a mr csontig lergott Hattyk tava, rk klasszikus. A trsulat vezetje – szemlyben az elmaradhatatlan szexi szpfi, jelen esetben zsenilisan megszllott mvsz –, nyilvn a maga artisztikus mdjn valami igazn csbos klsben kvnja a nagyrdem el dobni a koloncot. A nagy tlet pedig: a fekete s a fehr hatty egyazon szemllyel val megeleventse.
Azt hiszem, itt kell leszgezni, hogy laikus szemmel ez a film nem rtkelhet. – Indokolva mirt is olvastam annyi ’fj’-ol megjegyzst az online-linkek alatt. Ehhez a msfl rhoz kell egy bizonyos alap elborultsg, amit tovbb tud fokozni az amgy mesterien sszepakolt kpjtk. Bence se brta volna vgig, valsznen azrt, mint amirt sok ms ember sem tekint pozitvan erre az alkotsra. Vglis rthet: Hollywood tele olyan htborzongatan tkletes sznsznkkel, mint pldul a fszereplt alakt n maga, s gy mindennapi hozzllssal nehz, szinte mr lehetetlen megrteni, mit problmzik annyit Nina, hiszen egy valamireval sznszn j msfl ra lelki gyakorlat utn hozn a figurt… Natalie Portman viszont pontosan tkletesen hozza a szexualitst tabuknt kezel, egyszer lnyt, akinek a szemellenzje csak a tncot engedte eddig tknt ltni. A fenn emltett szexi szpfi tr rst az izolcin, de a lny nem beissza a krltte megnyl vilgot, hanem mintha a r ereszked fnydrdk sztszabdalnk az addig burokban tartott lelkt.
Amg Nina egyre jobban trekszik a tkletessg megformlsra, gy kezd a lba all kicsszni a talaj. Felsznre trnek belle a fekete hatty megformlshoz szksges elemi szexulis erk, de ezeket nem tudja a megfelel mdon meglni, desanyja lland, koslat jelenlte miatt. Ez az alapvet erotikus frusztrltsg csak teltdik az anyakarakter hisztrikus megnyilvnulsaival, s az lomszp latinos kllem Mila Kunis ltal formlt szerepl sznre lpsvel.
Az egsz msfl ra hihetetlen fesztett. A Csajkovszkij mbl kivett aprcska alapdallam szinte minden percen ott motoszkl a prbeszdek alatt, a sokat mond alig-mozdulatokat krbecsavarva. A szexulis tltltttsget tetzi a kibontakoz konfliktus Nina s az sszes tbbi karakter kztt.
A tvkpzetek s ldzsi mnia: „Hogyan teljesedik elmebajj a megszllottsg?”, azt hiszem az a f krds, amit ez a film feldolgoz, valami eszmletlen precz mdon. A kontyba fogott haj szigora az utols jelenetek fel zabolzatlan fl-konty, fl-lfarokk zllik, mg a ttova kislnyhangot felvltja a szikr, magabiztos n altja. A mozdulatok tkletesednek, mg az indtkok elvesznek, az okozati viszonyok teljesen elmosdnak. Br vgig lthatjuk a fszerepl testt, mg az operatri munkt is kzi kamerval oldottk meg javarszt, hogy valban gy rezzk: Nina szemn keresztl ltjuk a vilgot.
A film vge fel mutatkozik meg igazn az egsz brigd kalapemelst ren sszehangolt munkja: a Csajkovszkij alaphang melanklijra mr egyszeren kptelensg eldnteni mi az, ami zavart kpzet, mi az ami valsg, egszen addig mg a fordulat nem igazolja sajt magt. Htborzongat.
A vgs meghajlsnl a hattyszrnyas rnykp, a nyitva hagyott kapu az elz sztrtncos megltogatsa utn, a bulizs jelenet. Minden annyira fesztett, hogy a film utjn beereszked fehr fny valban olyan feloldoz esemny, mint a fszereplnek cscspontja, ahonnan mr nem is lehet tovbb.
Felesleges ragozni. Zaklat, idegrl. Egy film az anya-lnya gylletrl, a „Mirt szltelek meg?” „A te flbeszakadt letedet lteted velem” kettsg prharcrl. Elemi szexualits, s megrgztt tkletessgre val vgy.
5/5.
s ha nem nztem volna meg kzvetlen utna Kit Harrington hasizmaival feldobott Pompeii-t, valszn aludni sem tudtam volna.